Skip to content

Brief aan Welzorg

31/12/2015

Zou in 2016 dan eindelijk, acht maanden na de aanvraag, de rolstoel voor Kamil worden geleverd? Mijn vrouw schreef deze brief aan Welzorg:

Bij deze dien ik een officiële klacht in tegen Welzorg, naar aanleiding van het (niet) leveren van de rolstoel voor mijn zoon Kamil.
Begin mei 2015 is de rolstoel bij de gemeente Heerhugowaard aangevraagd en binnen een week hadden we de beschikking binnen en is er een afspraak voor een passing met jullie gepland. Deze passing verliep anders dan verwacht en Welzorg gaf de opdracht terug aan de leverancier van onze huidige rolstoel, HMC.  
Ook zij kwamen een passing doen en gaven aan dat er toch echt een nieuwe stoel moest komen. En dat de huidige stoel niet kon worden aangepast.De gemeente besloot toen om dat tóch via Welzorg te laten lopen.

Dit was nog voor de zomervakantie. Daarna hebben we weken lang helemaal niets gehoord. Tot ik ging bellen, want ik wilde nog doorgeven welke kleur de nieuwe stoel moest krijgen en welke spaakbeschermers erop moesten.
Tot mijn grote verbazing kreeg ik een zeer onvriendelijke medewerker aan de telefoon die me vertelde dat ik helemaal niets te kiezen had en dat er een stoel uit depot geleverd zou worden. Toevallig (?) was die dag juist de bestelling gedaan voor een aantal aanpassingen…..

Een klacht bij de gemeente én via twitter leverde een kort telefoontje van Welzorg op. Zo was nu eenmaal de gang van zaken en daar moest ik het maar mee doen. (Inmiddels kreeg ik via social media het ene drama-verhaal na het andere over jullie, maar dat terzijde).
Op 29 september (we zijn dan inmiddels dus ruim 5 maanden verder) wordt dan eindelijk de ‘nieuwe’ rolstoel voor Kamil geleverd. We waren blij dat hij nu eindelijk geleverd werd en hebben dan ook niet heel goed gekeken, de monteur had ook maar 10 minuten.
Dit schreef ik de dag erna:

“Iets te vroeg gejuicht gisteren. De rolstoel van Kamil heeft nu na anderhalve dag: 

Lekke band
Loslatend stootrandje 

Afgebroken gesp…

Scheve rugleuning

En voor het goede is de zitting eigenlijk veel te breed.

Door de lekke band kunnen we dus niet rijden en door de afgebroken gesp komt het zitbroekje los. Levensgevaarlijk dus! Je moet er niet aan denken dat dit gebeurd terwijl hij achterin de auto zit…. (Zie foto)”

Dus maar weer bellen naar jullie…. Gelukkig hadden we de oude rolstoel nog anders waren we zwaar onthand geweest!
Na weer een paar weken opnieuw een passing en de oude stoel gelijk mee terug gegeven.
Het advies van de adviseur was (in iets minder concreet taalgebruik); “vraag maar een PGB aan bij de gemeente en regel het maar zelf, want wij kunnen het toch niet voor dat geld. Die nieuwe stoel kun je vergeten.”

Ik heb daarop weer contact gezocht met de gemeente en die waren “not amused”! Er is gekeken naar de snelste manier om tóch aan een nieuwe en passende stoel te komen en alle opties zijn onderzocht, maar uiteindelijk leek het toch het snelste te zijn om het via Welzorg te doen omdat jullie nu nog een contract hebben met de gemeente.
Een ding leverde het wél op, het werd toch een nieuwe stoel. Ik heb alle details doorgesproken en er zou direct worden besteld bij Veldink.

Gelukkig belde een medewerker van Veldink mij kort daarop met een aantal vragen. En weer bleek dat een aantal dingen niet goed doorgegeven en besteld waren. Ik heb dus zelf een lijstje gemaild naar Veldink en zij zouden het binnen een paar weken in orde maken. Dit was op 18 november 2015.

Ik ben daarna nogmaals gebeld en de rolstoel zou worden overgedragen aan Welzorg. Wij verwachten hem nu snel te ontvangen. Maar inmiddels waren we ook sceptisch, niet onterecht zo bleek. Want op 18 december wordt ik gebeld, na een mail aan jullie wanneer de rolstoel konden verwachten. Er was iets mis gegaan…. De rolstoel stond in het verkeerde depot en moest eerst naar het goede depot en dan nog worden gecontroleerd en dan, dan zou er zo snel mogelijk (zeg dat maar niet meer!) een afspraak worden gepland voor de levering. 

Inmiddels zijn we wéér twee weken verder en ik ben het meer dan spuugzat!

Dus bij deze een officiële klacht wegens slechte communicatie, zéér trage en niet correcte dienstverlening en ernstige nalatigheid. 
Deze mail gaat uiteraard ook in kopie naar de gemeente en misschien deel ik hem ook wel op andere kanalen. Ik ben niet zo snel geneigd tot dit soort acties, maar mijn grens is inmiddels meer dan bereikt!
En Kamil die wacht nog steeds op zijn nieuwe rolstoel…… Inmiddels al bijna 8! maanden!
(de rolstoel werd aangevraagd omdat zijn huidige stoel te klein was geworden….. )

In afwachting van uw reactie, maar vooral van de levering van de rolstoel.

5 reacties leave one →
  1. Renee Middel permalink
    31/12/2015 15:10

    Pfffff tja herkenbaar, dit wil je eigenlijk niet, een klacht in dienen tegen ‘collega’s in het sociaal domein’. Maar bij een dergelijke gang van zaken is het m.i. je plicht om als client formeel een klacht in te dienen omdat je dan (in vergelijking met een gesprek tijdens het proces) wellicht meer garanties hebt voor het implementeren van verbeter- of ontwikkelpunten binnen betreffende organisatie. En zo lever je een bijdrage aan het wellicht voorkomen dat andere kinderen ook zo lang op een aangepaste rolstoel (of andere hulpmiddelen) moeten wachten.
    Juist werkers in basisvoorzieningen,sociaaldomein, ex-wethouders e.d. behoren als zij zelf client zijn, onzorgvuldige bejegening en onverantwoord handelen e.d. aan de orde te stellen. Wellicht is dit nog een taboe. Als zij/wij het al niet doen……
    Ik voer in januari als client een klacht gesprek bij andere ‘collega’s in het sociaal domein’. Het voelt heel ongemakkelijk. Maar willen we in het brede sociaal domein verder komen dan moeten we van onze ervaringen leren. En dat lukt nu eenmaal niet als ieder zijn mond dicht houdt. Denkt; laat maar, geen zin in gedoe, het gaat wel over, zij weten niet beter, lastig voor de werkverhoudingen, straks gaat het tegen mij werken, laat maar zitten. Daar begint de onverschilligheid. Onverschilligheid en kinderen gaan niet samen. Het gaat om de kracht achter de klacht, de leermomenten, de wens dat anderen dit niet ook zo zullen mee maken, het verlangen naar ‘beter !’ Tja en ook ik overweeg andere kanalen…., de tijd zal het leren. Sterkte er mee !

    • ckwint permalink*
      31/12/2015 15:19

      Ik vind het inderdaad ook mijn plicht om dit naar buiten te brengen. Nu is het wel zo dat we over het handelen van de gemeente in deze kwestie tevreden zijn. Het enige dat ik ze verwijt is dat ze überhaupt met Welzorg in zee zijn gegaan.
      Overigens spaar ik mijn oud-collega’s niet. In de kwestie rond het leerlingvervoer heb ik ook uitgebreid mijn mening gegeven. Toch vind ik dat men het in Heerhugowaard nog redelijk goed doet.

      • Renee Middel permalink
        31/12/2015 16:05

        Dat ben ik zeker met je eens Christiaan, Het is prettig werken met de gemeente Heerhugowaard en prettig wonen in de gemeente Heerhugowaard. We hoeven het niet altijd met elkaar eens te zijn. Het is de kunst om samen overeenstemming te vinden over wat kan verschillen en wat overeen moet komen om de samenleving voor iedereen toegankelijk en leefbaar te houden,om ieder recht te doen, om elkaar beter te begrijpen en te verdragen. Of zo als ik wel vaker een gejatte uitspraak gebruik: “In het beeld van het kristal onthullen en verhogen de verschillen elkaars waarde.” Fijne jaarwisseling!

      • ckwint permalink*
        31/12/2015 16:29

        Jij ook een goed 2016

  2. Bart Feldberg permalink
    31/12/2015 16:33

    Het begint alle verschijnselen te krijgen van een combinatie van desinteresse en machtswellust. Je bent op ons aangewezen, we hebben een contract met de gemeente dus shut up and deal with it! Jammer dat, je verhaal lezend, Welzorg mensen in dienst lijkt te hebben die gefrustreerd zijn dat ze een baan hebben waarin ze geen enkele voldoening krijgen en dit blijkbaar afreageren op hun klanten. Of de gemeente nu betaalt of dat je zelf de rekening betaalt, je blijft direct of indirect klant. Dat is iets wat die knuppels vergeten zijn, waardoor hun verwachting wordt waargemaakt dat je een zeurende klant bent zonder te beseffen wie dit heeft veroorzaakt.
    Ik hoop voor jullie dat het snel voor elkaar komt en dat de gemeente een bonus malus contract met ze gesloten heeft.

Geef een reactie

