Skip to content

Gebruikelijke zorg

02/12/2015

Kwart over vijf ging de “wekker” vanmorgen. “Het is jouw beurt”, zei mijn vrouw enigszins slaperig. Onder licht protest, stapte ik slaapdronken uit bed. Eigenlijk ben ik een avondmens. Op feestjes werd mij altijd verzocht of ik bij het weggaan de lichten uit wilde doen en ik kan rustig tot diep in de nacht allerlei vage programma’s op de televisie bekijken. 

Kamil wordt gewoon wakker wanneer hij vindt dat hij is uitgeslapen, zijn luier vol zit of hij zich niet lekker voelt. Van winter- en zomertijd trekt hij zich geen ene moer aan. Het betekent meestal nog vroeger uit bed. Gelukkig proberen mijn vrouw en ik het opstaan af te wisselen, zodat er een van ons beiden op een doordeweekse dag kan “uitslapen” tot 7 uur. Dan moeten broer en zus namelijk uit bed.

Benedengekomen, kijkt de hond me zelfs geirriteerd aan. Waarom stoort de baas me op dit tijdstip? Een blik op de keukenvloer leert me dat ik gisteravond vergeten ben de vuilniszak die in de keuken stond op te bergen. Mijn begrip voor de hond voor het storen neemt direct af. 

Toen mijn zoon in zijn stoel zat, met rijstwafel en kijkend naar BabyTV las ik een tweet van een moeder. “Ik zou graag wel weer eens een nachtje acht uur willen slapen”.  Dat zouden wij ook wel willen, dacht ik. Niet dat dat nooit gebeurd, hoor. Soms in het weekend, of als Kamil uit logeren is of tijdens een zeldzame vakantie. 

Op Facebook lees ik over een gemeente die steeds minder uren aan PGB toekent omdat zij vinden dat de meeste zorg voor de kinderen “gebruikelijke zorg” is. Uiteraard als diezelfde zorg vanuit een instelling met Zorg In Natura wordt geleverd en drie keer zo duur is, is het opeens geen gebruikelijke zorg meer. 

Ik gaap, neem een slok koffie en voel me trots dat ons kaartenhuis van de zorg rond Kamil nog staat en dat we daar grotendeels zelf de hand in hebben. En toch maak ik me ook meer zorgen dan gebruikelijk.

  

No comments yet

Geef een reactie

