Skip to content

“Pietertje”

02/09/2015

Een paar jaar geleden zat ik, als wethouder Jeugd, samen met de burgemeester in een buurthuis in Heerhugowaard. We waren daar in gesprek met een groep jongeren die voor veel overlast hadden gezorgd. De overlast was zodanig dat sommige personeelsleden en bezoekers zich zo bedreigd voelden dat ze niet meer durfden te komen. Buiten stond een cameraploeg en diverse mensen van de schrijvende pers. Binnen hadden wij een gesprek met alle betrokkenen.

Ik kende enkele van de jongeren en was ook tussen hen in gaan zitten. Op een gegeven moment riep een van hen: “Han” (de voornaam van onze burgemeester). Ik tikte hem achterop zijn pet en zei: “dat is meneer de burgemeester voor jou”. 

Is dat “politiek correct”? Misschien wel, maar voor mij ging het meer om respect. Hoe rebels en dwars ik ook in mijn eigen jeugd was, en reken maar dat ik als langharige metalhead ook behoorlijk kon schoppen tegen autoriteit, mijn ouders hadden me altijd geleerd wel respectvol te blijven. Dat zet een statement veel meer kracht bij.

Ik moest hier aan denken toen ik de Nederlandse rapper Lil’ Kleine bij Humberto Tan “Pietertje” hoorde zeggen tegen de burgemeester van Hilversum. Ik voelde direct de behoefte om hem een tik tegen z’n pet te geven en te zeggen: “dat is meneer de burgemeester voor jou”. Dat hij was aangehouden vanwege de tekst van een paar liedjes en een oproep om een middelvinger naar de politie op te steken, vind ik ook wat overdreven. Die artistieke vrijheid gun ik hem nog wel. Ik luisterde vroeger, per slot van rekening, ook naar N.W.A’s Fuck Tha Police. Hoewel de omstandigheden waarin Ice Cube, Dr. Dré c.s. opgroeiden toch op geen enkele manier te vergelijken zijn met de omstandigheden van dit kleine rappertje. 

Hij wil er graag bij horen en gangsta zijn. Prima, ieder zijn of haar eigen imago, maar hij had zijn boodschap sterker gemaakt als hij gewoon meneer tegen de burgemeester had gezegd. Nu is hij gewoon een wigger en een nepgangster, of wat The Offspring zegt: Pretty Fly 

One Comment leave one →
  1. hans schipper permalink
    16/09/2015 05:47

    Christiaan een mooie blog over je zelf maar dat je privé zo veranderd ben door privé omstandigheden zodat je een draai hebt gemaakt van 120% en het rebelse hebt omgezet
    in vechtlust voor andere mensen die hier mee te maken hebben is knap veel succes

Geef een reactie

